Laaggeletterdheid is een belangrijke oorzaak van schulden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Lezen en Schrijven. Bijna tweeëneenhalf miljoen mensen hebben moeite met lezen en of schrijven. En begrijpen daardoor niet altijd wat van hen verwacht wordt. Ook zijn brieven vaak in moeilijke taal geschreven. Daardoor komen mensen in de problemen.
Voor politici en ambtenaren is het moeilijk voor te stellen. Maar veel Nederlanders zijn functioneel analfabeet. Dat wil zeggen dat ze de Telegraaf wel kunnen lezen. Maar dat de inhoud hen voor een groot deel ontgaat. En dan heb ik het niet alleen over voormalige vluchtelingen of mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Goed kunnen lezen en schrijven is geen vanzelfsprekendheid.
Ook voor hoogopgeleide mensen is het erg moeilijk om de weg te vinden door het woud aan wet en regelgeving. En zeker op het gebied van werk, zorg en inkomen. Wanneer je je met schulden meldt bij de gemeente, kijkt men eerst of je van alle regelingen gebruik maakt. Dat heeft een reden. Wie weet in Godsnaam hoeveel regelingen er allemaal zijn? Laat staan of je er voor in aanmerking komt?
Wie een fout maakt moet betalen. Zo eenvoudig is het. Of je voor een toeslag of regeling in aanmerking komt, hangt af van nauwkeurig omschreven regels. Zodra er iets aan je situatie verandert, moet je dat direct doorgeven. Want het kan zomaar zijn dat je ineens ergens geen recht meer op hebt. Vergeet je dat, of doe je dat niet op de goede manier, dan moet je geld terugbetalen dat je al uitgegeven hebt. De kans op fouten neemt natuurlijk enorm toe als je nauwelijks kunt lezen wat de bedoeling is.
Laaggeletterdheid is een groot probleem. Een probleem dan nooit helemaal valt uit te roeien. Er kan wel het een en ander aan gedaan worden. Onder andere via het onderwijs. Maar overheden kunnen in hun communicatie best wat meer hun best doen. Download voor de gein eens een formulier om vrijstelling van gemeentelijke belastingen aan te vragen. Gewoon via de site van je eigen gemeente. De kans dat je zo’n formulier zonder hulp in kunt vullen is nihil.
Politici en ambtenaren lijken soms te denken dat alle Nederlanders minimaal een havo diploma hebben. Dat is niet zo. We verwachten te veel zelfredzaamheid en (taal)vaardigheid van mensen. Het wordt tijd dat we dat in onze oren knopen. In den Haag en in iedere gemeente. Regels versimpelen dus, beter communiceren en een beetje verstandig omgaan met mensen die per ongeluk een foutje begaan.
Gabie Conradi
12 september 2017
Helemaal met je eens René. Vanuit Zorgbelang zijn we aan het inzetten op ondersteuning, zichtbaar maken van dit vraagstuk en vooral hulp bieden aan mensen waarom het gaat. In het verkiezingsprogramma van CDA Tilburg hebben we nadrukkelijk aandacht gevraagd voor duidelijke informatie. Juist voor deze groepen mensen die de ondersteuning hard nodig hebben een hele belangrijke voorwaarde.
patrick
12 september 2017
Goed Stuk,en vooral regels versimpelen,ik kom trouwens als Postbode heel vaak mensen tegen,die even om hulp vragen,ze maken de brief open,kij
jken even,en dan hoor ik vaak,waar gaat dit over? Als ik het weet help ik,en weet ik het niet dan zeg ik loop met deze brief maar even bij Ons Welzijn binnen
Jan
12 september 2017
Goed stukje Rene, soms zijn er regels voor regels 😊
Hanneke
12 september 2017
Alsjeblieft….. Leesbaar en begrijpelijk! Zie zoveel ellende hierdoor
cor janssen
13 september 2017
Helemaal mee eens! is mede een oorzaak van kloof tussen politici en kiezers
John
13 september 2017
Goed begrijpelijk verhaal, we gaan met z’n allen voor “klare taal”! Een opmerking dan, ik kan het niet laten zeker in dit verband. 5e alinea, tweede regel: dan=dat!!
Bert Gerritsen
13 september 2017
Helemaal mee eens. Laten we beginnen met het BKR. Recent hebben zij een kort geding geschikt. Zij leren snel!