De Socialistische Partij Uden heeft vragen aan het college van B&W gesteld. De SP wil weten wat de gemeente Uden doet met automobilisten die hun parkeerkaartje krijgen van een ander, omdat er nog voldoende tijd op het kaartje staat. De rechter in Arnhem besloot dat een mevrouw uit Nijmegen terecht beboet werd, omdat ze een kaartje gebruikte dat ze van een ander gekregen had.
Een mens kan zich afvragen waarom de SP in Uden vragen stelt over een oordeel van de rechtbank uit Arnhem, over een mevrouw die een boete kreeg in Nijmegen. En men kan zich ook afvragen hoeveel Nederlanders er per jaar een boete krijgen, omdat ze gebruik maken van een nog geldig parkeerkaartje van een ander. Ik vermoed dat dat er vrijwel geen zijn. De kans dat iemand in Uden het afgelopen jaar om die reden een boete kreeg, acht ik zeer klein.
Een mens kan zich ook principieel opstellen. En zeggen dat iemand die een kaartje kocht voor de bioscoop en in de pauze weg moet, zijn buurman niet de tweede helft van de film kan laten zien. Juridisch zal de rechtbank vast gelijk hebben. Ik vraag me af wie in Godsnaam een boete geeft aan iemand die een geldig parkeerkaartje gebruikt, gekregen van een ander. En ik vraag me helemaal af welke gemeente de krant wil halen, doordat de rechtbank de juridische juistheid van die belachelijke boete vast moet stellen.
Kityy
21 maart 2015
Dat zijn nog een boel woorden voor iets waarvan je je kunt afvragen of je er een woord aan moet vuilmaken. Belachelijk gedoe. Back to dingen die ertoe doen svp, meneer/mevrouw de rechtbank…
Dirk K. (BeterOss)
22 maart 2015
@Kityy, helemaal eens met jou… Maar wat ik mijn dan afvraag, hé?
Hoezo worden dit soort ‘onzin verhalen’ dan telkens zo uitvergroot in de media?
Is het, dat het ‘gewone volk’ moet worden afgeleid (Panem et circenses?) van de echten problemen de men in NL heeft met de ZORG of bonussen van de banken, werkeloosheid, armoedebestrijding…?
Joris verwoorde het mooi: “Wij maken ons druk in NL om het oranjelied en de banken moeten worden gered met wat miljarden erbij… mmm ach ja, het zal dan wel” ( http://bit.ly/1JKNv4C )
“De voedselbank verdient WEL een bonus” (Loesje) vond ik wel een leuk poster gisteren. 🙂
Ach, men moet het maar ergens over hebben op de verjaardagsfeestjes, toch. Een dag later was ‘het onzin thema’: de boete van 150.000,00 euro de het sinterklaasjournaal heeft gekregen van de reclamecodecommissie i.v.m. het inpakpapier, wat eigenlijk nergens te koop was. Wat dadelijk ook weer rechtszaken tot gevolg heeft. Waar gaat het heen met dit land?
Zr. Antoine van Erp
21 maart 2015
je hebt volkomen gelijk René en sukses met al je wethouderswerk er nog bij!!!! Zr. Antoine.
Peter
22 maart 2015
Toch een terechte boete, zie hieronder. Je kunt ook geen gereduceerd treinkaartje kopen met een voordeelkaart van iemand anders. Bron: NOS
Door het kaartje over te nemen had de vrouw geen parkeerbelasting betaald en dat mag niet. De parkeerbelasting is onderdeel van het parkeertarief en dat moet door elk afzonderlijk voertuig worden betaald.
Bezoekersvergunning
De vrouw liep tegen de lamp omdat het kaartje dat ze overnam een gereduceerd tarief had dat was gekoppeld aan een bezoekersvergunning. Toen parkeerwachters zagen dat de bezoekersvergunning niet op het dashboard lag schreven ze de boete uit.
Carlie Martens
22 maart 2015
Helemaal met je eens Dirk K. Groet, Carlie
Dirk K. (BeterOss)
22 maart 2015
Tja, René…nu heb ik wat meer tijd (mijn reactie is misschien iets te lang gewonden)… Zag dit bericht in het AD vrij vroeg en ook dat even later, dat op dit thema bij het artikel in BD gelijk heel veel reacties op kwamen ( http://bit.ly/1FdxL7r hier vind je ook de link na het vonnis). Maakte er bij 15 reacties na 10 minuten ook een tweed van. Inmiddels meer dan 100 reacties. Dus je kunt stellen, dat heel veel mensen deze redenering van de rechter niet konden gaan volgen. Strikt genomen had deze BOA wel gelijk…(dat klopt Peter er golden verschillende tarieven op deze plek) => Zie onder mijn voorbeeld 2.) in Oss. De verschillende tarieven lied de rechtbank echter buiten beschouwing. Waar de meeste ophef over was de reactie van de rechter zelfs: “Hij vindt dat sowieso ieder doorgegeven kaartje illegaal is….”
Een de SP in Uden? Ach, die pikte het nieuws op, om te vragen hoe het eigenlijk in Uden gaat, met zo iets…
In Oss geven mensen de het kaartje met ‘te veel tijd tegoed’, ook gewoon door of nemen soms zelfs de moeite om het terug te brengen naar de parkeerautomaat in de hoop, dat mensen het in de sleuf vinden, voordat ze zelfs weer ‘geld in stoppen’. Het parkeren is toch veel te duur => hoezo elkaar dan niet gaan helpen, hé?
Gemeentes waar je JOU KENTEKEN moet ingeven (en dan kan je geen kaart meer ‘doorgeven’) => hebben inmiddels veel rechtszaken verloren. Mensen wilden uit privacybescherming NIET laten weten waar ze op welk tijdstip zijn geweest. En dat vond de rechter dus ook niet nodig. Daar zitten gemeentes nu behoorlijk mee in hun maag.
Afijn René, je zin: “En ik vraag me helemaal af welke gemeente de krant wil halen, doordat de rechtbank de juridische juistheid van die belachelijke boete vast moet stellen.”…
Oh, René, da raak je wel een wonde punt bij mijn. Kan jou zo wel tientallen voorbeelden opnoemen, waar BOA’s EN de slimmen ambtenaren in Oss de regels ‘zo onzinnig hanteren’, dat het alleen maar veel irritaties opwekt!!! Zeker niet alleen bij mijn maar bij heel veel burgers van Oss en omstreken.
“Regels zijn regels” en wij moeten n’ target halen, zo lijkt het dan wel. Veel mensen betalen dan ‘tandenknarsend’ omdat men de strijd niet aan wil gaan. Oss heeft door dit strikte optreden van al deze BOA’s ook een heel slechte naam tot in de verre omtrek. Zelfs had ik in het verleden 2x de hele procedure doorlopen… bezwaar op bezwaar… ¾ jaar kan zoiets dan duren. En ja hoor, had al het geld teruggekregen, omdat men achteraf bezien deze opgelegde sancties idd ook onterecht vond. Maar het kost heel ‘veel tijd en energie’ om uiteindelijk tegen de overheid te winnen. Zal maar drie voorbeelden noemen. OF het gaat om ‘burgertje pesten’ of om de gemeentekas te spekken, laat ik aan de lezer over.
1.) Zo waren / zijn in Oss ‘vaste punten’ waar de BOA’s al op 100 meter afstand kunnen gaan zien, dat ze weer ‘mogen gaan schrijven’. Neem bijvoorbeeld de bocht op de Bram van den Berghstraat, bij het oude theater. Daar hangt een bord (‘vanaf hier’ geldt een parkeerverbod) aan de lantaarnpaal. Dit verkeersbord is/was nauwelijks te zien, zeker als men vanaf de Oostwal komt en ‘even iemand wil uitzwaaien op het station’…maar dit is niet van belang. Kwam er vroeger dagelijks n’ paar keer langs deze plek en ‘ja wel hoor’ staat een auto 1/3 voorbij deze lantarenpaal met de voorkant in rijrichting van de ingang van het oude theater. Dus 2/3 van het voertuig staat dan in (in deze lange bocht) ‘hier geldt een parkeerverbod’. Dus heeft deze ook gehaaid een bon onder de ruitenwisser. OOK is er WEL netjes betaald. => Men hanteerde dan, (regels zijn regels). Parkeerverbod, het boord hangt er niet voor niets. Vraag de gegevens op het zijn er tientallen bonnen op deze unieke plek geschreven… Is de verkeersveiligheid in het geding? Ik denk het niet.
2.) Iets meer dan een jaar geleden liep ik bij mijn Turkse kapper ‘Istanbul’ aan de Carmelietenstraat binnen. Er kwamen mensen van buiten Oss vragen wat ze nu moesten gaan doen. De kapper wist het ook niet… Later bleek dat het al de hele week meer mensen waren vragen aan deze kapper, de het ook niet hadden begrepen.
Wat was er gebuurt? Er waren vroeger AAN de Carmelietenstraat voor elk parkeervak aparte muntautomaten met zo’n wijzerplaat boven. Deze waren nu verwijderd door de gemeente en er was daarvoor n’ grote gele borden geplaatst met de volgende tekst: “Situatie gewijzigd / Neem ticket bij automaat Carmelietenstraat of Burgwal Let op! Tickets van automaat 5 en 6 op het Walplein in niet toegestaan i.v.m. ander tarief.” (einde tekst op deze geel boord).
Dit is ZO toch ‘weer’ vragen om problemen, dacht ik gelijk weer bij mijn eigen. Denkt er dan nooit iemand ‘goed na’ bij dit soort acties van de gemeente? Zeker er wordt gehandeld na het ‘ooit’ vastgestelde beleid… Er worden nieuwe mooi borden gemaakt en geplaatst…. Er zullen veel mensen uit Uden of zo zijn, de in het centrum van Oss willen komen winkelen… Maar zelfs de winkeliers weten niet goed hoe het nu werkt, als ze worden bevraagd! ALS je nu voor dit bord gaat staan, zal een buitenstaander het zeker niet te begrijpen. Ook de Ossenaren zijn niet gek en lopen geen 100de meters voor een parkeerkaartje, hé? Je kijkt om je heen en gaat netjes een parkeerbon kopen bij de automaat (5&6), die 20 meter van je positie staat.
MAAR dit mag dus niet, hé ??? (dat is op deze boord te lezen) => Gaan wij het de burger weer iets moeilijker maken? Dan zal ik dit even uit gaan leggen, hoe dit boord is bedoeld. De parkeerautomaat waar het kaartje ‘wel goed van is’ staat op de Carmalietenstraat is ca. 250 meter lopen. ‘Hoekje om, zeg maar’ niet gelijk te zien, achter V&D richting de Griek, ALS mensen dit vinden? En de eerste in de Burgwal staat op iets van ca. 250 meter, (ergens daar bij de Kijkshop, dacht ik). Dus worden “nu bonnen” uit geschreven, door de BOA’s van de gemeenten Oss??? => extra stress => Men heeft immers geen geldige parkeerbon, dit omdat de tarief hier aan de straatkant ‘net iets’ anders zijn dan op de Walplein zelfs => staat ook duidelijk op deze boord aangegeven, toch?
Mensen worden boos, terwijl ze wel een kaartje hadden gekocht en komen NOOIT meer terug in het leuke centrum van Oss winkelen. => Haal deze borden snel weg en betrek deze parkeertarief bij het Walplein, zal ik dan zeggen. (Totdat er misschien een andere parkeerautomaat is geplaatst), heel simpel toch?
Ik makte foto’s van de situatie en mailde het rond. Na de gemeente, centrummanager ect…. 4 werkdagen later, kwam een reactie van CMO: Beste Dirk,…Deze (ongewenste) aanpassingen waren mij ook niet ontgaan. Ik heb gisteren hierover een constructief overleg gehad met de afdeling Parkeerbeheer met als conclusie: Regime aan Carmelietenstraat e.o. wordt aangepast en borden zijn gisterenmiddag al verwijderd. => (De BOA’s kregen dus andere instructies en een week later waren de boorden dan verwijderd, mooi). OF en hoeveel boetes er waren uitgedeeld weet ik niet… Hoi Jack (CMO):”De punt, de ik wilde maken, afgezien wat het niet allemaal gaat kosten om een bord met ‘zo n’ onzin’ te gaan maken en te plaatsen, is echter een andere. => Er zal meer vanuit de ‘klant’ moeten worden gedacht, hoe deze zal gaan denken/handelen. Om in de toekomst dit soort dingen te kunnen voorkomen. Zeker, het zal allemaal wel netjes gaan volgens “de regeltjes” de ooit zijn opgesteld. (Ik weet er inmiddels ook alles van) En de parkeertarief aan de straat zal een paar cent hoger zijn, ook dat zal kloppen. De irritatie de met dit soort acties wordt opgeroepen, werkt niet in voordeel van de gemeenten en het centrum. En de mensen die er dan wegblijven is door iets hogere parkeertarieven bij lange na ook niet meer binnen te halen.
Is de ambtenaar nu fout? NEE, hij heeft volgens de regeltjes / bestaand beleid gehandeld. (en zelfstandig denken…tja…)
3.) Het bonnenschrijven donderdag avond voor het gemeentehuis. Dat is bij mijn al heel lang een doorn in het oog. Niemand snapt dit, dat de Raadhuislaan donderdag avond bij de koopavond van het centrum wordt gerekend. Niet dat het vanaf hier honderden meters lopen is richting het centrum. Bezoekers van de raad of podiumbijeenkomsten in het gemeentehuis komen niet zo gouw meer terug. Omdat BOA’s gretig met zaklampen ‘geen parkeerkaart’ vinden en weer 58€ n’ bon mogen gaan schrijven.
Het is aan de nieuwen wethouders om door brainstormsessies met BOA’s en Parkeerbeheer dit soort knelpunten / of onzinnige dingen, net hoe je het wilt noemen te voorkomen OF snel te gaan oplossen.
Dirk K. (BeterOss)
14 juni 2015
Nederland weer in rep en roer over BOA ’s in Dordrecht, afgelopen zaterdag. Maar ja: regels zijn regels. http://bit.ly/1QxgyfF